Business club experience voor een wereldspeler

AFC Ajax business club - Customer journey

Vraag

Hoe kunnen we de customer journey voor de zakelijke gasten verbeteren?

Proces

Na uitgebreid onderzoek bleek dat de snelste winst in de Amsterdam ’72 zaal viel te behalen. Hiervoor zijn concepten ontwikkeld, ter verbetering van het clubgevoel, gastvrijheid, business services en een AJAX-waardige beleving.

Effect

Het begon met een nogal kille Amsterdam ‘72 zaal, waar men zijn jas aanhield om naar een groot scherm te kijken. Inmiddels is er veel meer voetbalbeleving, de verblijfsduur is aanzienlijk langer en daarmee is ook het netwerken belangrijk verbeterd.

Je kunt business club lid bij AJAX worden om verschillende redenen: gewoon omdat je de sport en de club een warm hart toedraagt, vanwege de zakelijke contacten of een combinatie van redenen. AFC AJAX Business Club wil optimaal voorzien in de behoefte van haar leden door de customer journey te optimaliseren.

Eén van de belangrijkste conclusies uit ons onderzoeksrapport is de rol die de Amsterdam ’72 zaal hierin speelt. De zaal is het absolute knooppunt in de customer journey, want bezoekers verzamelen zich hier vóór de wedstrijd, komen er terug in de rust en ook na de wedstrijd. De look & feel heeft belangrijke invloed op de verblijfsduur van alle gasten. Uit interviews met gasten bleek dan ook dat dit de eerste plek is waar de meeste winst viel te behalen: meer clubgevoel, verrijkte gastvrijheid, betere business services en een AJAX-waardige beleving. Deze zaken hebben we vertaald naar diverse concepten.

Inmiddels zijn de jassen uit, de ruimte is warm en gezellig, mensen blijven ook na de wedstrijd veel langer ‘plakken’. Er gebeurt veel meer: spelers komen na de wedstrijd op een podium zelf hun verhaal vertellen en de bewegende sportbeelden zijn in de nieuwe setting ondergeschikt aan de drukte van de aanwezige menigte.