In 2,5 week van eerste kennismaking naar succesvolle beurscampagne

HEFFIQ - Logistica 2017

HEFFIQ

Vraag

Als Heffiq niet meer deelneemt als dealer van Hyster, hoe dan wel? En hoe krijgen we de nieuwe formule op tijd klaar voor de beursopening?

Proces

Er moest eerst een richting worden gevonden vanuit strategisch oogpunt, zodat een volledig traject is afgelegd in de voorbereiding. Tegelijk werd het operationele traject gestart om op tijd te zijn met de stand en de speciaal ontwikkelde beurscampagne.

Effect

Het statement van Heffiq was zowel extern als intern niet te missen. De reacties waren unaniem positief en ook in commercieel opzicht landde het concept goed.

Heffiq is de exclusieve dealer van Hyster (hef- en magazijntrucks) in Nederland. Maar Heffiq is méér. In samenwerking met partners als Utilev, Kärcher en Ferretto Group is in de loop der tijd niet alleen de product portfolio sterk uitgebreid maar ook de rol als adviseur. Het bedrijf is sterk in ontwikkeling en hoewel er nog steeds een gezonde omzet wordt gerealiseerd met de levering van producten, vragen de ontwikkelingen in de markt steeds meer om de adviesfunctie van Heffiq.

Tot nu toe waren beurspresentaties van Heffiq vooral gericht op het dealerschap van Hyster met een uitgebreid assortiment op de stand en de order blocks in de aanslag. Nogal een omschakeling dus, als je juist wil gaan inzetten op de adviesrol door vragen te stellen vanuit klantbehoefte. 

Beewan verzorgde een sessie op de eerstvolgende vrijdagavond, de enige mogelijkheid voor het Heffiq team op zo’n korte termijn. Misschien was het ook de pittige maaltijd van Happyhappyjoyjoy, die ons heeft geholpen de nieuwe strategie helder in beeld te krijgen en vooral ook welke voorwaarden van belang zijn voor het succes van de Logistica. Eén van die voorwaarden was bijvoorbeeld, dat de traditionele verkoopdoelstellingen op de beurs moesten wijken voor nieuwe, kwalitatieve doelstellingen als merklading en positionering. 

Heffiq introduceerde met succes haar nieuwe propositie op de Logistica 2017: “Laat ons uw intern transport slim uitlijnen en balanceren”. Gesprekken met relaties en nieuwe contacten werden gevoerd rond thema’s als veiligheid, productiviteit en continuïteit. Om vanuit inventarisatie naar oplossingen op maat te komen in het vervolgtraject. Er werd een propositie met een key visual bedacht, die zowel in animatievorm als in grafische vorm het beeldbepalende element werd op de stand en in de interactie met bezoekers. Vanuit vijf themagebieden komt het interne transport van een bedrijf tot een score per segment, verbeeld in ringen die geleidelijk van rood naar groen overgaan.

De animatie werd geprojecteerd op een rond scherm, terwijl de propositie op de banners aan het dak rondom zichtbaar was. Op de stand waren alle tafels voorzien van hetzelfde beeld met speciaal bedrukte bierviltjes als informele talking pieces. De vijf Hyster producten stonden ook op hun eigen key visual, om aan te geven dat ze niet op zichzelf staan maar passen in de totale propositie. De bemanning werd in aanloop naar de Logistica nog extra inhoudelijk getraind vanuit de verschillende partners van Heffiq.

Zeker gezien de korte voorbereidingstijd van twee en een halve week totaal was het een ambitieus project, waarin snel geschakeld moest worden bij bijvoorbeeld de ontwikkeling van de animatie. Na uiteindelijk zes rondes met plenaire reviews en wijzigingen hadden we de juiste versie te pakken. Daar ging dus veel overleg en arbeid aan vooraf, buiten de reguliere werktijden. Vooral omdat iedereen het doel helder voor ogen had, was de samenwerking steeds positief en constructief.

We kunnen terugkijken op een zeer geslaagd project, met veel enthousiasme vanuit de betrokkenen die hiermee een belangrijke stap hebben gezet voor de ontwikkeling van Heffiq.