Van Formule 1 naar rekenformule

Mastervolt - Volvo Ocean Race ROI rapportage

Vraag

Een ROI (Return On Investment) rapportage voor het afgeronde event, over de totale duur en met inbegrip van de opbrengsten-berekening voor social media.

Proces

We passen onze rekenmodellen wel vaker aan op specifieke vragen van opdrachtgevers, zo ook in dit geval. Naast de gebruikelijke componenten –sales, promotie, relatiebeheer en efficiency- hebben we voor het eerst een rekenmodel voor de waarde van social media en banners op volvooceanrace.com op maat ingebouwd.

Effect

De rapportage wees uit dat de reeds afgeronde actie voldoende rendement heeft opgeleverd om een vervolg te rechtvaardigen.

Mastervolt levert een bijzondere bijdrage aan de vloot van de VOLVO Ocean Race, de Formule 1 op het gebied van zeilen. Zonder sponsor te willen zijn, heeft dit bedrijf geïnvesteerd in activiteiten en communicatie rondom dit prestigieuze event. De grote vraag was echter: is het zinvol om hier de volgende keer weer in te investeren?

Mastervolt ontwerpt en realiseert autonome energievoorzieningen, zoals die aan boord van ambulances en boten. Een wel héél speciale categorie zijn de zeilboten van de VOLVO Ocean Race. Een hele eer om de totale vloot –elk schip is reglementair hetzelfde uitgevoerd- uit te rusten met de superieure installaties van Mastervolt.

Het sponsoren van dit event gaat gepaard met enorme budgetten, want de exposure is werkelijk enorm. Het heeft bijvoorbeeld ABN Amro wereldwijd op de kaart gezet. Mastervolt is geen sponsor, maar levert dus wel vitale onderdelen. Dat geeft kansen om –binnen strakke richtlijnen- bijeenkomsten te organiseren met relaties tijdens de stop-overs en te communiceren met bijvoorbeeld web banners. Vraag is dan wel: wegen de kosten op tegen de baten?

Mastervolt stelde deze vraag aan Beewan, die hiervoor een ROI rapportage op maat ontwikkelde. Op basis hiervan kon pas een gefundeerde beslissing worden genomen over nieuwe investeringen voor de volgende editie. De gebruikelijke calculatie-pijlers voor commerciële waarde, promotionele waarde, klantrelatie waarde en kostenbesparingen werden nog uitgebreid met een module voor online media opbrengsten. De uitkomst bevestigde het buikgevoel en viel gelukkig voldoende positief uit. Dat was niet alleen een geruststelling, maar bovendien een belofte voor de toekomst. Last but not least: de uitkomsten, conclusies en aanbevelingen in het rapport lieten goed zien hoe het rendement bij de volgende editie nog kan worden verbeterd.

Meer weten over ROI rapportage? Bel of mail ons voor een presentatie aan de hand van cases uit de praktijk, uiteraard geheel vrijblijvend.