Marktintroductie voor een digitale sommelier

Winestein - Beursdeelname in Amsterdam, Dusseldorf en Las Vegas

Vraag

WineStein had nog geen ervaring met beurzen, dus men was eerst benieuwd of beursdeelname zinvol kon zijn. En dan: hoe? Waar? Met wie en wat?

Proces

Beewan ontwikkelde een strategie op maat aan de hand van een sessie met de stakeholders en ontwikkelde een effectief concept voor een beursstand.

Effect

De beursdeelnames hebben een stroom aan nieuwe leads en contacten opgeleverd waar WineStein de komende jaren flink mee vooruit kan.

Welke beurzen zijn relevant om de unieke applicatie van WineStein, de digitale sommelier te introduceren in de internationale wereld van dranken horeca en gastronomie? Hoe zou een beurspresentatie ingericht moeten worden, welke communicatie en interactie zal het meest effectief zijn?

Met WineStein kan iedereen de ultieme wijnkeuze maken, bij elk gerecht, smaak-voorkeur of gelegenheid. WineStein helpt horeca- en winkelpersoneel bij het adviseren van hun klanten, om samen de perfecte gasten- en klantenbeleving te creëren en zo de wijnomzet significant te verhogen. Bijna 90% van de bevolking zegt vrijwel niets van wijn te weten. Voor al deze mensen heeft WineStein de eerste Artificiële Intelligente Sommelier ontwikkeld. Om dit te kunnen doen, is de kennis van top-wijnexperts en de knowhow van Michelin sterrenchefs gecombineerd met de WineStein software. Ruim 650.000 wijnen zijn onderzocht op 19 eigenschappen, zodat ze aan gerechten en specifieke ingrediënten gekoppeld kunnen worden. 

Het is de kunst om maximaal rendement te halen uit minimale inzet van middelen. WineStein is een nieuw merk en moet dus slim omgaan met budgetten en beschikbare tijd. Ambitie en uitdaging zijn de belangrijkste factoren voor Beewan om werkelijk onderscheidend te kunnen zijn. Met zeer compacte beurspresentaties, efficiënte inkoop van lokale dienstverlening en gerichte uitnodigingen en communicatie is maximaal rendement uit de investeringen gehaald. 

Daarnaast werden animaties met uitleg ontwikkeld, beurzen geselecteerd en benaderd. Uiteindelijk werden beurspresentaties gerealiseerd op de G2E Exhibition in Las Vegas, ProWein in Düsseldorf en het InnovationLAB op de Horecava in Amsterdam.

Het organiseren van deelname aan de prestigieuze ProWein was niet eenvoudig. Er is al jaren een forse wachtlijst, maar onze Terriër-Lobby resulteerde uiteindelijk in voorrang en WineStein kon de beursvloer op. De communicatie werd voor elke beursdeelname nog aangescherpt aan de hand van actuele ontwikkelingen –zoals Michelin sterren chefs die het concept omarmden - zodat de nieuwsgevoelige bezoeker er niet meer omheen kon. Hoewel de presentatie erg compact was -3 bij 3 meter om precies te zijn – kon het bedrijf dagelijks rekenen op de warme belangstelling van top retailketens.