Beursstand wordt HR machine

DOOR - World Horti Center

Vraag

Werving wordt de komende jaren steeds lastiger voor de vruchtgroente-telers in het Westland, die worden vertegenwoordigd door coöperatie DOOR.

Proces

Beewan ontwikkelde samen met DOOR en DST Jongerencommunicatie een passende strategie en conceptrichting voor een permanente beursstand, die werd gerealiseerd in het World Horti Center in Naaldwijk.

Effect

Jongeren ontdekken op een speelse manier waar hun eigen kracht ligt en hoe ze deze kunnen inzetten in de wereld van vruchtgroententeelt. Voor de 45 aangesloten telers is dit een belangrijke manier om onder de aandacht te komen bij de bezoekers van het World Horti Center in.

DOOR, één van de grootste coöperaties van telers in het Westland, is gewend op beurzen in binnen- en buitenland vooral vers product te laten zien. Maar wat te doen als je een permanente presentatie gaat inrichten in het World Horti Center? Een beurs duurt meestal een week en zolang blijven groenten wel goed, maar elke week blijven verversen is natuurlijk geen optie.

Zoals gebruikelijk zijn we begonnen met een strategische kick-off, waarbij alle stakeholders aanwezig waren: directie, marketing communicatie, HR en business development. Minder gebruikelijk van onze kant, is dat ook onze partner DST Jongeren communicatie daarbij was. Dat bleek al snel waardevol te zijn, want we kozen voor de insteek van een lange termijn wervingscampagne

De propositie vanuit de telers, uitdagende banen, stages en afstudeeropdrachten vinden niet zo eenvoudig hun weg naar de arbeidsmarkt. Vooral jongere mensen, die studeren of werkzoekend zijn weten vaak niet wat er te koop is of hebben een beperkt beeld van hun mogelijkheden. Vacatures schrikken vaak onbedoeld af, vanwege de vereisten die te ver weg lijken voor de werkzoekenden. De inbreng van DST Jongerencommunicatie bleek hier van grote waarde. Vanuit hun dagelijkse ervaring met jongeren konden ze niet alleen meedenken met de content- en spelontwikkeling, maar ook toetsen aan de realiteit met de hulp van een jongeren panel.

Om deze reden hebben we gekozen voor een laagdrempelig vraag- en antwoordspel, dat je vertelt welke competenties bij jou passen. Bij de gevonden competentie, bijvoorbeeld ‘Verbinder’ vind je een interview met iemand die daarmee zijn of haar brood verdient. De beroepen zijn zorgvuldig gekozen en liggen wat minder voor de hand. Dat je met tomatenplukken in het Westland geld kunt verdienen weet iedereen, maar bijna niemand weet hoe die tomaten hun weg vinden naar supermarkt en consument. Daar heb je ook mensen met spannende beroepen voor nodig, die bijvoorbeeld erg goed zijn in ‘verbinden’.

Het World Horti Center in Naaldwijk is nationaal en internationaal een begrip in de wereld van glastuinbouw. Het is een levendige plek waar onderwijs, onderzoek, ondernemers, bedrijven en afnemers bij elkaar komen. Er is een ROC ondergebracht, een kas vol met demo’s van innovatieve zaken zoals robotica, twee etages met beursstands en uitstekende vergader- en presentatie faciliteiten. De programmering van bezoekers wordt nader afgestemd op de presentatie van DOOR, waarbij schoolbegeleiders een prominente rol krijgen. 

Het gehele ontwikkelingsproces was overigens een voorbeeldig staaltje van co-creatie, waarbij werd samengewerkt met elkaar maar ook met externe partijen voor de film-content, grafische vormgeving en ontwikkeling van het online platform (Boerenjongens). Het management van WHC zorgde voor een veel betere locatie dan gepland, waardoor de traffic aanzienlijk is verbeterd. Ook in de bouwfase bleek weer dat onze toeleveranciers Provision, JMT Floorcoverings en Jac van der Veen goed mee kunnen denken.