Spectaculair effect uit experience op de beursvloer

Plagron - Green Sensation

Experience op de beursstand van Plagron

Vraag

De internationale campagne voor Green Sensation moet ook op beurzen inhoud krijgen, waarbij een zo breed mogelijk publiek moet worden aangesproken.

Proces

Het marketing communicatie team bij PLAGRON bedacht het Ballenbak concept, dat samen met Beewan is uitgewerkt naar een modulaire beurs-experience. Het groene LED licht verzwelgt de springer, die even in de wereld van Green Sensation terechtkomt.

Effect

Op alle beurzen in Europa staan bezoekers van begin tot eind van de beurs in de rij en de slomo films op Instagram/morethanabooster worden massaal gedeeld. Na de sprong en beleving van de groene sensatie staat het publiek meer open voor het gesprek over het product.

De propositie van Green Sensation staat als een huis, maar het is een nogal technisch verhaal voor de gemiddelde beursbezoeker. Die is vooral op zoek naar nieuwe dingen en wil gewoon een leuke dag hebben. Dat laatste is de insteek van de beurs experience, die als blikopener wordt ingezet voor Green Sensation.

PLAGRON produceert een uitgebreid assortiment van hoogwaardige substraten, basisvoedingen en additieven voor de kweek van planten en gewassen. Deze producten zijn er voor elke soort kweker en garanderen de beste kweekprestaties. Inmiddels behoort Plagron al meer dan 25 jaar tot de top van de markt. Green Sensation is een additief, een zogenaamde booster die een hoge opbrengst garandeert. Dit krachtige product is speciaal ontwikkeld voor de laatste vier tot zes weken van de bloeifase. Door de uitgekiende samenstelling voorziet Green Sensation in alle voedingsstoffen die de plant nodig heeft. Het zorgt voor een uitbundige bloei en vruchtzetting, een harde celstructuur en de beste smaak.

Vanuit co-creatie is het ballenbak-concept dus uitgewerkt naar de beurscampagne, die begint met een immersive experience: de springer wordt verzwolgen door een groene, helder verlichte ballen-massa en is even in een andere wereld. Escapisme is één van de pijlers van een krachtige experience en dat is in dit geval zeker geslaagd. De opgenomen slomo film wordt direct op Instagram/morethanabooster gepost en van daaruit gedeeld. 

Na de sprong staat men meer open voor de propositie van Green Sensation –een plant maakt min of meer hetzelfde mee- en de slomo films worden vooraf gegaan door korte promo’s. De vier kerneigenschappen van het product worden op de stand, maar ook online gecommuniceerd. Voor de beursdeelnames in Rome, Barcelona, Praag en Berlijn wordt de campagne op de lokale taal aangepast. 

Er komen overigens nogal wat zaken aan de orde bij een ballenbak voor volwassenen. Veiligheid bijvoorbeeld. Er zijn wettelijke richtlijnen voor de diameter en dikte van de ballen. Bovendien is het belangrijk vooraf aan te geven hoe er gesprongen wordt, door de per land gerecruteerde ‘badmeester’ die instructies geeft in de eigen taal en ingrijpt waar nodig. Ook de krachtige LED-verlichting die de transparante ballen een groene gloed geeft, is een belangrijk element. Het op- en afbouwen, de logistiek en het geweld tijdens het springen vraagt om een zeer degelijke engineering. PLAGRON zorgt zelf voor de logistiek en de op- en afbouw op locatie, dus hier is van begin tot eind in het proces sprake van optimale co-creatie. 

We willen hier ook graag opmerken, dat er vanuit het management van PLAGRON lef nodig is om in te zetten op een beurscampagne als deze. Het zou veel veiliger zijn om een beursstand met producten en hospitality in te zetten. Wat als niemand durft te springen? Of het concept gewoonweg niet aanslaat bij de doelgroep? Het is niet voor het eerst dat dit bedrijf met disruptieve campagnes het beurspubliek weet te verrassen. Men weet uit ervaring dat beurzen nog de mogelijkheid bieden om je werkelijk te onderscheiden van de concurrentie. Wie met beide benen op de grond staat, komt geen stap vooruit!